Wat is slaapschuld precies, hoe haal je het in en hoe voorkom je het?

Veel (vrouwen) wringen zich in allerlei bochten om mee te kunnen blijven draaien in de 24 uurs economie waarin we leven. Want slaapschuld wordt opgebouwd wanneer je meer van je lichaam vraagt dan geeft.

Je vindt niet de tijd om op te laden

Slaapschuld ontstaat als de balans tussen doen (aan staan) en niet doen (rusten) verstoord raakt.

Tussen niet doen en niets doen zit overigens een groot verschil.

Niet doen kan pas als je eerst iets gedaan hebt. En doe je te lang niet, dan raakt de balans ook verstoord.

De optimale balans hierin vind je als je jezelf toestemming geeft om te voelen wat je nodig hebt.

En daar knelt het bij veel vrouwen.

Ook te laat naar bed gaan leidt eerder tot slaapschuld.

Het gezegde: ‘De uren voor twaalf uur tellen dubbel’, komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Slaapschuld is een veelvoorkomend en onderschat probleem, omdat slaapschuld veel energie vraagt.

Het belast de nier-energie overmatig wat tot chronische vermoeidheid, voorjaarsmoeheid en allerlei andere klachten kan leiden.

Hoe weet je of je een slaapschuld hebt opgebouwd?

Kom je moeilijk in slaap

Kamp je met slapeloosheid

Word je niet fit wakker

Heb je wallen onder je ogen of

Overdag last van een dip

Dan is er zeker sprake van slaapschuld

Geen paniek, slaapschuld is in te halen door meer, maar niet langer dan vijf of zes uur te slapen.

Het efficiëntst is om overdag heel even te gaan liggen. Dat hoeft maar een kwartier te zijn. Daardoor slaap je ’s avonds makkelijker in en dieper.

En is na vijf uur goede slaap een wandeling naar de wc de juiste onderbreking van het niet doen.

Slaapschuld los je ook in door te letten op je voeding: elke dag suiker, koffie, alcohol en andere opwekkende middelen gebruiken onderdrukt de slaap, waardoor je te lang doorgaat en te laat gaat slapen.

Ook hier raakt het gevoelsbewustzijn verstoord, omdat we denken dat we echt die serie op Netflix moeten afkijken.

Maar we kunnen die serie alleen kijken dankzij kunstmatig (onnatuurlijk) ligt. Niet zo gek dat het bij onze natuurlijk vandaan haalt en voor problemen zorgt.

Een heel belangrijke factor bij het inhalen van je slaapschuld is de Innerlijke Glimlach: een staat van zijn tussen waken en slapen in.

Je hebt geleerd je overdag te focussen en ’s avonds als een blok in slaap te vallen. Of juist te woelen.

Door de wijze waarop we ons doorgaans focussen worden de kringspieren rondom het oog aangespannen. Dat beïnvloedt al onze kringspieren in het lichaam negatief én maakt ons moe.

Kleine kinderen focussen op een hele andere manier: zij houden hun ogen zacht door de ogen in de oogkassen te laten drijven.

Door de wereld met zachte ogen te betreden bespaar je energie: je laadt er zelfs van op.

Probeer het uit.

Bemin Jezelf,

Judith Bruin

Sacred Sex Academy

Wil je meer leren over zelfbeminning?

Download dan hier je gratis e-book Solo Genieten van Seks:

E-book van jezelf leren houden

Meer dan 1200 vrouwen hebben het e-book al ontvangen!